Ga naar de inhoud
Home » Blaren door hardlopen: Alle Tips & Tricks

Blaren door hardlopen: Alle Tips & Tricks

    Hardlopen met blaren is vervelend. Op deze foto staat een blaar die veroorzaakt is door het hardlopen.

    Vroeg of laat loopt iedere hardloper er tegenaan, blaren onder je voeten of tussen je tenen. Blaren kunnen een ware nachtmerrie zijn bij het hardlopen. Die pijnlijke, irriterende plekken kunnen je plezier in het hardlopen flink bederven. Maar geen paniek! Met de juiste voorzorgsmaatregelen en behandeling kun je de meeste blaren voorkomen en snel weer op de been zijn.

    Hoe behandel je blaren?

    Waarschijnlijk lees je deze pagina als je al een blaar hebt. Blaren zijn vervelend, maar met de juiste behandeling kunnen ze snel genezen. Volg deze stappen om blaren effectief te behandelen:

    • Reinig het gebied rond de blaar voorzichtig met water en zeep.
    • Desinfecteer het gebied om infectie te voorkomen.
    • Laat de blaar indien mogelijk intact, omdat deze dient als beschermende laag voor de nieuwe huid eronder.
    • Als de blaar pijnlijk is of dreigt te scheuren, kun je voorzichtig een naald desinfecteren met alcohol en een klein gaatje in de blaar prikken om het vocht eruit te laten lopen.
    • Bedek de blaar met een speciale blarenpleister of -verband om verdere wrijving en infecties te voorkomen.
    • Laat de blaar rusten en genezen voordat je weer gaat hardlopen.

    Hardlopen met blaren

    Soms is het onvermijdelijk om met blaren door te blijven lopen, bijvoorbeeld tijdens een wedstrijd of een langeafstandsloop. Daarnaast willen de meeste hardlopers niet een paar dagen rust houden om de voeten te laten genezen. Hier zijn enkele tips om comfortabel door te lopen met blaren:

    • Pas je hardloopschoenen indien mogelijk aan om de druk op de blaren te verminderen.
    • Gebruik dubbele sokken om wrijving te verminderen.
    • Breng vaseline of anti-wrijvingsmiddel aan op de gebieden die gevoelig zijn voor blaarvorming.
    • Neem regelmatig pauzes om je schoenen en sokken te controleren en indien nodig aanpassingen te maken.

    Hoe voorkom je blaren in de toekomst?

    Uiteraard is voorkomen beter dan genezen. Volg deze tips om blaren door het hardlopen in de toekomst te voorkomen:

    • Draag goed passende hardloopschoenen die voldoende ruimte bieden voor je tenen en niet te strak zitten rondom je hiel.
    • Gebruik vochtregulerende sokken die zweet afvoeren en je voeten droog houden tijdens het hardlopen. Voor mij zelf zijn deze sokken van Falke een uitkomst geweest. Sinds ik die draag heb ik bijna nooit meer last van blaren.
    • Probeer je schoenen droog te houden tijdens het hardlopen als dat mogelijk is. Ga zeker niet hardlopen met schoenen die al nat zijn voor je ze aan trekt. Probeer natte schoenen altijd direct te drogen met een krant of een speciale schoenendroger.
    • Breng anti-wrijvingsmiddelen aan op gebieden waar je schoenen tegen je huid wrijven, bijvoorbeeld door een blarenpleister te gebruiken.
    • Houd je voeten droog door regelmatig je schoenen en sokken te verschonen. Voor de reguliere hardloper zal dit niet snel nodig zijn, maar voor ultralopers zeker aan te raden.
    • Houd je nagels kort, deze zijn namelijk vaak de oorzaak van blaren tussen de tenen.