Ga naar de inhoud
Home » Eerste training met Stryd Next Gen

Eerste training met Stryd Next Gen

    Stryd Next Gen gemonteerd op schoen

    Gisteren kon ik bij het PostNL afhaalpunt mijn Stryd Next Gen ophalen. Helaas had ik niet de tijd om hem voor mijn eerste serieuze baantraining in weken (4 keer 300m) te installeren en op mijn schoen te bevestigen. Vandaag was die tijd er wel en heb ik er voor het eerst mee gelopen. Mijn eerste ervaring met de Stryd Next Gen staat hieronder.

    Na het openen van het doosje was ik verbaasd over wat ik aantrof. Een stevig doosje met de Stryd Next Gen, 2 schoenclips, een oplaadkabel en 3 kleine kaartjes. 1 kaartje kon direct de prullenbak in, dat was namelijk een herinnering om je firmware regelmatig te updaten. Het zwarte kaartje betreft een code voor 6 maanden online Stryd membership, dat ik nog niet activeer. Volgens mij is het Stryd membership pas interessant als er veel data in Stryd staat. Die ik dus eerst moet verzamelen door te gaan lopen. Het laatste kaartje bevat de uitleg hoe je de Stryd op je schoen klikt, wat heel soepel gaat. In de doos zit geen uitgebreide handleiding en veiligheidsinstructies in tig talen, maar bevat wel een QR code om de app te downloaden. Dit heb ik dan ook maar direct gedaan.

    Inhoud van het doosje van de Stryd Next Gen, een vermogensmeter voor het hardlopen.
    Inhoud Stryd Next Gen doos

    Het installeren van de Stryd app verliep soepel. De app neemt je stap voor stap mee door het installatieproces. Eerst moet je je eigen gegevens doorgeven zoals gebruikersnaam, wachtwoord, gewicht, lengte en je doel. Daarna helpt de app je met het koppelen van de Stryd aan je horloge en de software om je gegevens automatisch door te sturen naar de Stryd app. In mijn geval was dit het koppelen aan de Garmin Fenix 6 en via Garmin Connect worden mijn activiteiten automatisch doorgestuurd. Het enige minpunt was dat het kortste ‘doel’ wat je kon invullen 5km was, daaruit blijkt toch dat Stryd zich in eerste instantie richt op de langeafstandslopers.

    Analyse eerste training

    Gezien de intensieve training van gisteren wou ik het vandaag rustig aan doen. Toch ben ik even de deur uit gegaan voor een loopje van 5km, waarin ik 2 versnellingen heb gedaan en een stuk van ruim 300m op een hoger tempo. De dip aan het eind is te verklaren doordat ik moest wachten om de weg over te steken. Aan het eind van de training had ik een gemiddeld vermogen van 300W. De wattages zelf zeggen me op dit moment weinig. Ook Stryd geeft aan dat je eerst een aantal keer gelopen moet hebben voordat ze je Critical Power (het vermogen dat je een uur zou moeten kunnen volhouden) kunnen berekenen. De komende weken zal ik de Stryd app dan ook wat meer in de gaten gaan houden.

    Grafiek waarin snelheid, vermogen en hartslag staan bij een testloop. Het vermogen is gemeten met de Stryd Next Gen.

    Wat mij tijdens het lopen opviel, is dat de Stryd tijdens het versnellen/vertragen enkele seconden achterloopt qua wattages. Hij lijkt het gemiddelde te nemen van de afgelopen X secondes. Toch heb ik volgens mij wel ‘Real Time Power’ ingesteld. Na afloop heb ik zowel real time power als het gemiddelde van 3 secondes op mijn horloge gezet, ik ben benieuwd wat dat voor effect heeft. Dat wil ik in ieder geval de volgende keer bekijken. Hieronder zie je het berekende vermogen t.o.v. wanneer ik de interval begonnen en gestopt ben. Er lijkt dus wat vertraging in te zitten. Toch lijkt het vermogen wel een stuk accurater dan de GPS data en hartslag data, waar een grotere vertraging in zit.

    Grafiek waaruit blijkt dat het vermogen van de Stryd Next Gen tijdens de training een paar seconden achterloopt bij versnellingen en vertragingen van het hardlopen.

    Zowel in Garmin Connect als in het Stryd PowerCenter is door de koppeling met de footpod veel meer data te vinden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld grond contact tijd, verticale oscillatie en ‘leg spring stiffness’. In een later stadium zal ik daar eens wat dieper in duiken.

    Al met al vind ik het moeilijk om nu al een oordeel te geven over Stryd Next Gen. Ik denk dat de pod zeker nuttig kan zijn voor langere wedstrijden en intervallen. Deze versie werd echter gepromoot met de tekst om ook erg goed te zijn voor korte intervallen. Op dit moment twijfel ik daar wel aan. De komende dagen maar eens uitzoeken of ik ergens een instelling verkeerd heb staan, of dat dit het is. Mijn ervaring met de Stryd Next Gen is dus nog wisselend.

    Tags: