Ga naar de inhoud
Home » 5km Zwolse Bosloop

5km Zwolse Bosloop

    Zwolse Bos 5km foto van Jurian Onderdijk.

    Met een temperatuur rond het vriespunt was het gisteren tijd voor de Zwolse Bosloop in Heerde. Na de Sintloop op 3 december was dit mijn tweede 5km van dit winterseizoen. Die Sintloop was de eerste wedstrijd sinds mijn coronabesmetting en ging ik dus zonder verwachtingen in. Ondanks een griepje begin januari was het doel om een stuk sneller te lopen dan bij de Sintloop (19:28). Het plan was om onder de 19 minuten te lopen.

    Achteraf liep ik de Sintloop met een gemiddeld vermogen van 411W. Het plan voor de Zwolse Bosloop was dan ook om elke kilometer op minimaal 410W te lopen. Gemiddeld zou ik dan hoger uitkomen en dus sneller zijn dan bij de Sintloop. Volgens Stryd zou ik 5km in 417W moeten kunnen lopen wat dan uit komt op 18:21 (met een marge van 22 seconden). Met een PR van 18:20 op de 5km en langzamere tijden op de langere afstanden leek me dat onrealistisch.

    Stryd race predictions voor de 5km Zwolse Bosloop in Heerde.

    Na de start van de halve marathon en 10km werd ook ons startschot gegeven. Voor mijn gevoel startte ik heel rustig, maar toch was mijn vermogen nog hoog. Op mijn horloge had ik enkel mijn vermogen ingesteld, dus pas bij het bordje van 1km zag ik dat ik 3:36/km liep. Sneller dan mijn pr, maar toch vrij soepel met een vermogen van 436W. De kilometers daarna lopen wat omhoog, maar met 421W (3:56) en 412W (3:43) nog zoals gepland.

    In de vierde kilometer kon ik niet meer boven de 410W blijven met 407W, maar doordat deze kilometer naar beneden liep ging die toch nog in 3:45. Onderweg zag ik dit echter niet, bij het bordje moest ik ook nog een vrouw met hond ontwijken. Met een snelle laatste kilometer in 3:41 (419W) kwam ik tot een eindtijd van 18:42. Doel dus behaald!

    Het vermogen van de laatste kilometer was ook precies het gemiddelde vermogen van de wedstrijd. 419W. Gek genoeg voorspelt Stryd nu dat ik de 5km in 17:55 kan lopen met gemiddeld 426W. Tijd dus om door te trainen. Hopelijk kan ik ergens in maart of april voor het eerst onder de 18 minuten lopen, waarna ik de switch zal maken naar de kortere baanafstanden.