Ga naar de inhoud
Home » Een teleurstellend baanseizoen

Een teleurstellend baanseizoen

    Foto van het mannen seniorenteam van AV De Gemzen bij de promotie naar de tweede divisie.

    Na mijn PR op de 5km in Nijkerk begon het baanseizoen. Doordat die 5km nog halverwege april was begon ik pas laat met de specifieke voorbereiding op de korte afstanden. Achteraf gezien, te laat, want ik bleef ver uit de buurt bij mijn pr’s.

    Waar ik in april wat extra snelheidstrainingen had gedaan stond 7 mei al de eerste 400 meter op het programma bij de eerste competitiewedstrijd. De competitiewedstrijden staan standaard in de agenda waarbij we als team presteren. Bij deze wedstrijd liep ik een 100m (12.80) en een 400m (56.23) en tot slot een afsluitende 100 meter in de Zweedse estafette. De tweede competitiewedstrijden was ook in mei en hierdoor verloor ik weer twee trainingsweken. Daar stond immers een 400 meter horden op het programma, en mijn laatste ‘sprong’ over de hordes was alweer een jaar geleden. Uiteindelijk liep ik daar een 100m (12.79), de 400m horden (67.71) en weer een 100 meter in dit keer de 4x100m estafette.

    Van 800m naar negatieve sporttest

    Na de competitiewedstrijden in mei heb ik nog 3 keer een 800m kunnen lopen. Met een 2:09 en tweemaal een 2:08 was ook dat geen succes. Het enige positieve aan deze wedstrijden was dat we tijdens de laatste wedstrijd een plaats in de promotiewedstrijd wisten veilig te stellen.

    Waar ik eerst nog dacht dat het door een gebrek aan specifieke training kwam, in combinatie met slechte vorm bleek tijdens een sporttest wel anders. Het testprotocol was simpel, men plakt een tiental stickers op je lichaam en je zet een masker op. Daarna gaat de loopband op X km per uur en elke 3 minuten gaat de loopband 1 km per uur harder tot je de anaerobe drempel bereikt. Na het bereiken van de drempel gaat de test per minuut steeds sneller. Toen ik bij 17 km per uur moest stoppen wist ik al, hier is iets mis. In 2020 kwam ik immers tot 22 km per uur. Lang verhaal kort, mijn lichaam lijkt de anaerobe prikkels nog niet aan te kunnen na mijn corona-infectie van oktober. Nieuw plan: Enkele maanden rustig trainen en zo min mogelijk anaerobe prikkels. Dat wil zeggen, niet sneller trainen dan 4 minuten per kilometer.

    Komende periode zal dus vooral bestaan uit aerobe training. Naast het lopen zal dat ook deels op de fiets en in het zwembad zijn. Hopelijk kan ik dan na de zomer weer wat wedstrijden doen, waaronder misschien wel een triathlon.

    En wat betreft die vermogensmeter op korte afstanden? Het is leuk om achteraf naar je data te kijken, maar op snelle intervallen t/m 300 meter zou ik hem niet gebruiken tijdens de training. Helaas pakt de Stryd je vermogen daarvoor te laat op. De komende periode zal ik hem dus weer meer kunnen gebruiken!